top of page

2024〈 A Vestigial Trace Study 〉

주최/주관 : 김원진

후원 : 한국문화예술위원회

*본전시는 한국문화예술위원회 2024년도 청년예술가도약지원을 통해 제작되었습니다.

The English version is below.

이유의 흔적 : Echoes of Reason _ 실리콘, 안료, 진동모터, 스프링, 전선, 동판, 복합재료 _ 가변설치 _ 2024

흔적의흔적04.jpeg

​   <흔적의 흔적 (A Vestigial Trace Study)>은 음성언어와 이를 발화하는 신체적 메커니즘, 특히 조음근육의 작동 방식과 그에 따른 발화 방식의 다양성을 시각적으로 탐구한 기록이다. 다양한 언어는 그 언어를 발화하는 신체적 구조, 조음기관의 미세한 움직임과 이를 어떻게 자극하고 움직이느냐에 따라 형성되고 변화한다. 이는 문화적, 지역적 차이에 따라 달라지며, 이러한 차이로 인해 각 언어의 발음 방식과 음성적 특성이 구분된다. 목젖은 발음할 때 공기의 흐름을 조절하고 음성을 조정하는 중요한 역할을 하며, 특히 인간은 목젖을 발달시킨 유일한 종으로, 이를 통해 발음의 미세한 조정이 가능하다는 연구가 있다. 

   그러나 흥미롭게도, 목젖이 없어도 언어활동에는 큰 지장이 없다는 연구 결과도 함께한다. 이는 복잡한 언어 생성이 신체적 구조에만 의한 것이 아니라, 조음근육을 어떻게 자극하고 사용하는가에 따라 다르며, 그와 동시에 뇌의 신경망과 같은 더 복합적인 신경적 메커니즘에 의존한다는 점을 느끼게 한다. 이처럼, ‘우리의 목젖은 언어능력의 부속기관으로서, 언어능력과 더불어 인간을 다른 포유류와 구별하는 진화의 또 다른 표지자 일 수 있다는 지점’과 함께 이야기되는 ‘목젖이 언어 능력의 필수적인 요소가 아닐 수도 있다는 점’은 언어 생성 과정의 복잡성을 반영한다. 이러한 상반된 연구 결과와 내가 긴 시간 다양한 언어를 접하며 발음 구조를 고민하는 과정에서, 언어마다 다른 음성의 높이로 인해 입안에서 각기 다른 지점의 근육을 자극하는 것을 느꼈던 신체적 경험이 이 작업의 시작점이 되었다. 

reso1.png

언어학자 인터뷰 및 사운드 테스트

자문 : 언어학자 이승훈 (Consultant : LEE, Seunghun / Senior Associate Professor / Division of Arts and Sciences, College of Liberal Arts, International Christian University, Japan)

AVTS2.png

흔적의 흔적 : A Vestigial Trace Study _ Pencil on Paper _ 30x40cm _ 2024

   <이유의 흔적 (Echoes of Reason)>은 약 80여 개의 입체도형 그리고 이를 그려내는 160여개의 전개도가 작업의 드로잉이 된다. 각 전개도는 언어의 구조와 이를 사고하는 과정을 은유하며, 그 자체로 언어의 형식적 특징을 담고자한다. 구리(Cu)는 전도성과 내구성이 뛰어난 금속으로, 음성의 전달 및 신체적 움직임의 연속성을 드러낸다. 또한 구리는 산화 과정에서 표면이 변화하는 특성을 지니는데, 이로 언어가 변형되고 재구성되는 과정과 하나의 인간과 하나의 문화 속에서도 시간에 따라 변이함을 상징적으로 나타내고자 하였다. 이러한 구리의 전개도는 완전하게 접히지 않은 상태로 공간에 놓여, 언어가 고정된 체계가 아니라, 발화 상황과 맥락에 따라 끊임없이 변화하는 과정 속에 놓여짐을 나타내었다. 언어 사고는 단순한 규칙적 구조가 아니라, 그 안에서 다양한 변형과 조합을 통해 새로운 의미를 생성해 나간다. 입체 전개도가 접히고 펼쳐지는 과정과, 같은 입체구조라도 전개도의 펼치는 지점을 설정하는 것이 달라질 때마다 변화하는 모습은 나에게 언어가 완벽하게 닫힌 체계가 아니라, 해석의 다양성을 지님을 표현하는 방법이다. 언어는 머릿속에서 다양한 개념을 결합하고, 상황에 따라 그 구조가 변화한다. 이러한 언어사고 과정은 전개도의 다양성과 가능성을 지닌 상태를 통해, 다층적 구조로 뻗어간다. ​

Muscle-Driven Unfolding _ 00:24 _ 2024

res02.png

Tongue Motion Captured via MRI and Ultrasound

   진동은 음성언어의 핵심 요소이다. 발화는 조음기관에서 발생하는 미세한 진동에 의존하여 소리가 생성되고 조정되어, 공기 중의 진동을 통해 우리의 고막을 진동하며 돌아온다. 각 전개도의 중심에는 스프링에 연결된 진동 모터가 설치되어, 이는 실리콘 피부로 덮여 진동에 의해 미세하게 흔들린다. 진동 모터는 각기 다른 진동 패턴과 진동의 진폭차이 그리고 진동추의 무게차이 등을 통해 발화 방식의 차이를 나타낸다. 실리콘 덩어리는 목젖의 역할을 시각적으로 상징하며, 발음과 떨림이 언어와 신체적 메커니즘의 관계를 보여준다. 

이유의 흔적 : Echoes of Reason _ 실리콘, 안료, 진동모터, 스프링, 전선, 동판, 복합재료 _ 가변설치 _ 2024

   <흔적의 흔적 (A Vestigial Trace Study)>에서는 목젖이 인간과 동물의 언어 능력을 구분하는 중요한 요소라는 점을 다루면서도, 목젖이 없어도 언어활동에 큰 지장이 없다는 연구 결과를 포함하여, 언어와 신체의 복잡한 상호작용을 탐구한다. 언어는 그 자체로 유동적이며, 그 발화 과정에서 발생하는 미세한 차이와 오류는 순간으로 이뤄진 기이한 풍경을 만들어낸다. 입체 전개도와 진동 모터, 그리고 실리콘 덩어리는 이러한 언어와 신체, 그리고 언어 사고의 복잡한 상호작용을 시각적으로 탐구하는 장치로 사용된다. 나는 이를 통해 언어와 신체의 상호작용, 그리고 인간의 언어사고 과정이 어떻게 복합적으로 얽혀 있는지를 시각적으로 탐구하며, 그 과정에서 발생하는 차이와 오류를 아름다움으로 읽는 순간을 지금의 공간에 기록한다.​​​

이유의 흔적 : Echoes of Reason _ 실리콘, 안료, 진동모터, 스프링, 전선, 동판, 복합재료 _ 가변설치 _ 2024

흔적의흔적01.jpeg

Echoes of Reason Silicone _ Pigment, Vibration Motor, Spring, Electric Wire, Copper Plate, and Mixed Media _ Variable Installation _ 2024

​​​   <A Vestigial Trace Study> is a visual exploration of spoken language and the physical mechanisms that produce it, specifically how articulatory muscles work and the diversity of ways utterances can be produced. Different languages are shaped by the physical structures that produce them; the minute movements of the articulatory muscles and how they are stimulated and moved. This varies according to cultural and regional differences, and it is these differences that distinguish the way each language is pronounced and its phonetic characteristics. The uvula plays an important role in controlling airflow and modulating the voice when pronouncing, and humans are the only species to have developed a uvula, thus given the capacity for fine-tuning of pronunciation, as suggested in the research.

   Interestingly, however, studies have also shown that the absence of the uvula doesn't impair speech. This suggests that the production of complex language is not solely dependent on physical structure, but also on how we stimulate and use our articulatory muscles, while at the same time relying on more complex neural mechanisms, such as neural networks in the brain. Thus, the idea that “our uvula is an adjunct to language and may be another evolutionary marker that distinguishes humans from other mammals, along with language ability,” coupled with the idea that “the uvula may not be an essential component of language ability,” reflects the complexity of the language production process. These conflicting findings, accompanied by the physical experience of listening to different languages over a long period of time while contemplating their pronunciation structures, and feeling the different pitch of the voice in different languages stimulating different muscles in the mouth at different points, provided the starting point for this work.

   <Echoes of Reason> is composed of about 80 three-dimensional shapes and 160 drawings that depict them. Each net represents the unfolding of a three-dimensional shape and serves as a metaphor for the structure of language and the process of thinking about it. Copper (Cu) is a highly conductive and durable metal, thus revealing the continuity of the transmission of speech and physical movement. Copper also has the property of changing its surface during oxidation, symbolizing the process by which language is transformed and reconstructed, and how it changes over time, even within a single person and culture. The unfolding of the copper, which is not completely folded, is placed in space to symbolize that language is not a fixed system but is in a constant process of change depending on the situation and context of the utterance. Language combines various concepts in the mind, and its structure changes depending on the situation.

   This process of linguistic thinking is characterized by variation and multi-layered structures. Linguistic thinking is not just a regular structure but creates new meanings through diverse variations and combinations within it. The three-dimensional structure, like the process of folding and unfolding a three-dimensional net, changes every time the point of unfolding the net is set differently, which to me is a way of expressing that language is not a perfectly closed system, but a diversity of interpretations.

   Vibration is a key element of spoken language. Speech relies on tiny vibrations in the articulatory organs to produce and modulate sounds, travels through the air, and returns to vibrate our eardrums. At the center of each articulator is a vibration motor connected to a spring, which is covered by a silicone skin that is subtly shaken by the vibrations. The vibration motor produces different patterns of vibration, different amplitudes of the vibrations, and different weights of the pendulum, which all contribute to the difference in utterance. The silicone mass visually symbolizes the role of the uvula, and the articulation and trembling demonstrate the relationship between language and physical mechanisms.

 

   <A Vestigial Trace Study> explores the complex interplay between language and the body, examining the uvula as an important factor distinguishing the linguistic abilities of humans and animals. It also incorporates research showing that the absence of the uvula does not significantly impact speech. Language itself is fluid, and the nuances and errors that occur in its articulation create a unique landscape of fleeting moments. Three-dimensional unfolding nets, vibration motors, and silicone forms are used as devices to visually investigate this intricate interplay of language, the body, and verbal thought. Through this, I examine the interaction between language and the body, illustrating how the human linguistic thought process is intricately intertwined, and capturing the present space where differences and imperfections in this process can be perceived as beauty.​​

Echoes of Reason Silicone _ Pigment, Vibration Motor, Spring, Electric Wire, Copper Plate, and Mixed Media _ Variable Installation _ 2024

bottom of page